Spelarintervju: Daniel Galbraith

Intervju med vår egna super-dansk.
Namn: Daniel Galbraith
Ålder: 20 år i April, (1991 04 03)
Född: Vojens, Danmark
Familj: Mamma Lisbeth, Pappa George & bror Patrick.
Smeknamn: Mads, Preben, Daniöl, Tissemand, Lill-Patrick, Dansken, Pölsen, Imme och Morten.

Daniel, Berätta lite om din uppväxt?

- Jag föddes i byn Vojens på södra Jylland i Danmark. Där gick jag i skolan och spelade hockey. Började spela hockey ungefär samtidigt som jag lärde mig att gå. Kommer nämligen från en hockeytokig familj. Pappa George gammal hockeymålvakt och brossan Patrick är målvakt i Leksand. Men jag började spela hockey i Vojens i alla fall och där tog karriären fart. Efter några säsonger i Vojens Junior lag bestämde jag mig för att pröva på lyckan i Sverige. Började på hockeygymnasiet i Tingsryd 2008 med spel i J-18 Elit södra. Hockeyn gick bra och så, men så var det skolan också. Jag valde att läsa en teknik linje på Wasaskolan som visade sig vara en ganska krånglig linje. Men efter mycket slit och plugg så löste det sig bra. Språket var svårt i början men jag lärde mig snabbt att prata och skriva. Fick snabbt nya kompisar här i Sverige och det var tur det, annars hade det varit drygt här. Just nu har jag ett halv år kvar till studenten och det känns skönt men ändå sorgligt.

Hur ser ditt boende ut?

- Jag bor i en källare här i Tingsryd. Är inte så illa som det låter, trivs faktiskt riktigt bra där. Just nu delar jag källaren med Rumänen Roberto Gliga och det funkar bra. Vi har gemensamt kök, badrum och bastu med varsitt rum. Roberto sitter bara inne på Facebook ändå, haha. Innan bodde Rasmus Letterkratz här och vi gick även i samma klass. Riktigt tråkigt att han flyttade hem.

Hur är hockeyn här jämfört med dansk hockey?

- Hockeyn i Sverige är riktigt bra och det är stor skillnad på J-20 i Sverige jämfört med Danmark. Vi har många fler matcher här i Sverige. I Danmark spelar vi mot färre lag och mindre matcher, det gör att hockeyn blir mycket bättre i Sverige och tempot är högre.

Hur ofta är du hemma i Danmark?


- Jag är inte hemma så ofta, då jag måste resa 5-6 timmar med tåg och med mycket hockey på schemat blir det tufft med tid.

Saknar du aldrig dom här hemma?

- Visst saknar jag mina kära där hemma i Danmark ibland, men jag klarar mig bra här.

Vad tycker du om skolan?

- Skolan är bra. Det var också därför jag gärna ville spela i Sverige. För i Danmark har vi inga "seriösa" hockeygymnasium. Dock har vi lite för mycket prov i bland, men brukar fuska lite med Sebban så det brukar lösa sig till slut ;).

Vad händer efter studenten?

- Jag hoppas att jag kan få ett kontrakt med A-laget hemma i Danmark och ska studera vidare.

Är det stor skillnad på Sverige och Danmark?

- Jag trivs riktigt bra i Sverige. Det är inte så stor skillnad på Danmark och Sverige. Det samma kan man säga om Tingsryd och där jag kommer ifrån, Vojens. Så jag känner mig ganska mycket som hemma hela tiden.

Övrigt: Jag har den sjukaste magen, vet inte varför alla säger det men det är nog positivt. Farsan har även stått några matcher för New York Rangers i NHL. Har även den snällaste hunden där hemma, Buddy. En golden retriver som är 6 år. Älskar mammas hemlagade mat. Det bör tilläggas att Daniel är läskigt lik en artist från vårt andra grannland, Norge. Det är ingen mindre än Alexander Rybak! Det hade man kanske knappt gått miste om?!

5 Snabba frågor till "Dansken"

Pölse eller Falukorv? - En riktigt smarrig röd pölse!
Mariestad eller Tuborg? - Tuborg så klart!!
Brunetter eller blondiner? - Spelar ingen roll.
Sverige eller Danmark? - Danmark men Sverige ligger tät bakom.
Källare eller lägenhet? - Har inget emot källare med en fin lägenhet är bättre.




Vill tacka "Preben" för intervjun // Torstenspågar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0